Helgens mat

I fredags var det tjejmiddag. Vi åt marinerad kyckling/quornfilé med grillade stenfrukter och mozzarella. Smaskens. Till efterätt blev det fruktsallad med mörk choklad och sedan snaskade vi på grönsaker med dip.Så fredagen klarade jag riktigt bra.

Sedan blev det värre. På lördagen var jag helt slut och pappa var snäll å fixade mat så då blev det fiskpinnar och potatis till lunch... inte det bästa direkt, men men till kvällen kom jag igen och då gjorde jag och Maja en kebabsallad med veg sojabitar.

På söndagen åt jag mer potatis, med ugnsbakad lax , ärtor och romsås, mums! På kvällen orkade jag inte laga mat utan åt mackor (grovt bröd) och smoothie.

Så helgen var lite sisådär... fast bättre ändå än att äta pizza poch godis när man är bakis på helgen, så jag är ganska nöjd ändå.

Recept

Yoghurtkyckling med grillade stenfrukter 4 port
450 g kyckling eller quornfilé
dl grekisk yoghurt
2 tsk garam masala
½ tsk gurkmeja
1 klyfta vitlök
en bit färsk ingefära (vi tog pulver)
skal av en lime

Blanda ihop allt och marinera kycklingen några timmar
Grilla i ugnen alt. i en grillpanna

4 plommon
4 nektariner
6 tomater
1 msk socker
olivolja
salt
peppar
125 g mozzarella (vi tog mer)
en kruka basilika

Dela och kärna ut frukten, Dela tomaterna i halvor
Blanda med olja, socker, salt och peppar. Grilla allting och blanda med mozzarella och basilika och servera med kycklingen.

image25
Recept från Lailas kokbok


Vegetarisk kebabsallad
Blanda iordning en stor sallad med isbersallad, tomat, gurka, majs, bönor, morot och ostbitar.
Stek sojakött med kebabsmak alt krydda tex quornbitar med kebabkryddor.
När det svalnat så blanda ner det i salladen och servera med vitlökscreme fraiche.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0