Pizza

Jag och Malin gjorde egen pizza idag... eller mest jag faktiskt, fast Malin var med och bestämde vad som skulle vara på. Den blev supergod, så här delar jag med mig av receptet.


Viola & Malins vegopizza

25 gr jäst
4 dl ljummet vatten
2 msk olja
1 tsk salt
Hm... minns ej hur mkt men dinkelmjöl tills degen fått bra konsistens (8dl?)


Smula sönder jästen och häll på vattnet, rör tills jästen löst sig. Häll i restena av ingridienserna och rör till en smidig deg. Låt jäsa en halvtimme under bakduk.

Kavla ut degen på två stora plåtar. Bred ut 1 tetra med tomat & basilikasås över pizzorna. Fräs upp champinjoner i en stekpanna och salta. Lägg på champinjonerna på pizzan tillsammans med kronärtskockor, skivade färska tomater, gröna oliver med vitlök, skivad rödlök. Smula över ett pkt fetaost. Strö sedan över så mycket riven ost som du vill ha. Grädda i 225 grader tills kanterna och osten fått fin färg. Ta ut pizzan och dela i bitar, strö över ruccolasallad och servera med pizzasallad och såklart ett glas cola!


Perfekt fredagsmat!


Kommentarer
Postat av: ette

cola? hur var det med det nya livet tjejer? ;)

2007-09-08 @ 10:58:27
URL: http://henriettep.blogspot.com
Postat av: viola

LIGHT COLA!

2007-09-08 @ 16:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0