Indonesisk morotsoppa

Den här soppan lagade jag förra veckan. Ingen favorit för mig och D. Jag tyckte om kryddningen men det blev för sött med morötterna. Jag kan tänka mig att göra den igen men då byta ut morötterna mot linser.
Men ni kanske inte har samma smak som oss... så här kommer receptet.

Indonesisk morotsoppa 2-3 pers
4 stora morötter
2 msk olja
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad ingefära
1 limeblad eller skalet från 1 lime (det tog jag)
165 mk kokosmjölk (jag tog en hel burk 400 ml och mindre vatten)
8 dl vatten
2 msk grönsaksfond
½ grön chilifrukt
salt
peppar

Skala och skär morötterna i bitar, fräs i oljan. Hacka lök, vitlök, limeskal/limeblad och ingefära (jag rev den på rivjärn)  och rör ner och låt fräsa en stund. Häll på kokosmjölk, vatten, grönsaksfond. Hacka chilifrukten och rör ner. Låt koka tills morotsbitarna mjuknat. Ta upp limebladet om du hade det, mixa sedan soppan och krydda med salt och peppar, späd med mer vatten om du tycker den är för tjock.



Recept från kokboken Vegetariskt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0