Chokladmousse

D hade killmiddag i lördags så jag fick fly fältet, dock lagade jag quoinasallad med salami, soltorkade tomater, fetaost och pinjenötter och en mumsig chokladmousse till dem innan.

Chokladmousse a la Viola 10port (stora portioner!)
1 l vispgrädde
11 st äggulor
400 g mörk choklad 55% kakao
200 vit choklad
kakao
hallon, blåbär el andra bär

Vispa grädden, inte för hårt
Smält först den vita chokladen, blanda ner fyra ägggulor, rör ordentligt, blanda med 1/3 av grädden, rör tills allt är blandat
Smält den mörka chokladen, rör ner 7 ägggulor, rör ordentligt. Blanda ner resten av grädden och rör om ordentligt.

Häll el spritsa ett lager mörk mousse i botten på 10 glas. Sedan ett lager vit mousse och sist ett lager mörk. Jämna till toppen och pudra över kakao. Dekorera med färska bär.


Chokladmousse


Som tur var fanns det kvar mousse till mig när jag kom hem på söndagen! Mmm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0