Luis bönsallad

Den här goda bönsalladen från kokboken Vegetariskt håller sig flera dagar i kylen och är gott till det mesta.

Luis bönsallad
2 dl kokta stora vita bönor
2 dl kokta kidneybönor
1 dl röda linser
1 dl finhackad persilja el koriander (jag tog persilja)
1 msk finhackad citronmeliss (jag uteslöt det)
1 tsk finhackad röd chili
3 finhackade vitlöksklyftor
3-4 cm purjolök, finhackad

Dressing
2 msk soja
1 msk riven ingerfära
saft av 1 lime
2 dl olivolja (jag tog 1 dl, det räckte bra)
1 krm paprikapulver
1 tsk honung
½ tsk svartpeppar
1 dl grönsaksbuljong

Skölj bönorna, lägg linserna i kokande vatten, dra av från värmen och låt stå ca 7 min. Blanda alla ingridienserna till salladen. Kör dressingen i mixer eller blanda väl, häll över salladen. Låt stå minst 1 timme innan servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0