Mangold och potatissoppa

Nu börjar det bli höst. På marknader eller torget kan man köpa en massa goda frächa grönsaker!

Jag fick massor av mangold av en jobbarkompis så jag gjorde en potatis och mangoldsoppa häromdagen.
Mangold smakar som spenat, det finns en massa olika sorter och de blir lite större än spenat.

Mangold och potatissoppa
Skala och dela 5-6 potatisar i bitar, hacka en schalottenlök. Skölj och dela minst 10 stora mangoldblad (eller spenat om man har det) Släng ner i en kastrull och häll i vatten så det precis täcker och två grönsaksbuljongtärningar. Koka tills potatisen mjuknat. Mixa slätt med mixerstav, ha i ½-1 dl creme fracihe och krydda med salt och peppar.
Servera med ägghalvor i och bröd till.



Kommentarer
Postat av: ette

heeey. bloggen lever, härligt! :) jag ser fram emot massor av inspiration :)

2008-09-07 @ 18:52:32
URL: http://henriettep.blogspot.com
Postat av: viola

mmm... vi får väl se, jo men jag ska lägga upp en matsedel nu iaf...

2008-09-08 @ 21:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0