Hemgjord bearnaise

Jag provade att göra egen bearnaise i sommras. Det var mycket lättare än jag trodde, men helt ärligt så är lohmanders alltid godast!

Men om ni vil prova så kommer receptet här:

Hemgjord bearnaise
3 st finhackade schalottenlökar
3 msk vitvinsvinäger
3 msk vatten
8 vitpepparkorn, krossade (jag hade bara svartpeppar)
2-3 persiljekvistar (jag tog dragon istället)
3 äggulor
150 g smör, skirat
dragon
salt och peppar

Koka vinäger, vatten, peppar, persilja och lök tills hälften av vätskan återstår.
Sila ner blandningen i en kastrull som får plats i en större kastrull med sjudande vatten.
Vispa ner äggulorna och fortsätt att vispa tills såsen tjocknar och blir krämig (det får aldrig börja koka!).
Tag av kastrullerna från värmen och vispa ner det skirade smöret. Börja droppvis och öka sedan takten allteftersom såsen börjar binda.
Smaksätt med smulad dragon samt salt å peppar


Hemgjord bearnaise med färskpotatis, sallad och grillad vegburgare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0