Paprikasoppa med fetaostcrème och tortillasnittar

Den här vintern har jag ätit tomatsoppa med fetaostcrème mest hela tiden. Jag tror jag bjudit alla jag känner på den och alla älskar den. För att variera mig lite gjorde jag en ny variant med grillad paprika och tortillasnittar till idag.


Paprikasoppa med fetaostcrème och tortillasnittar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 färsk chili + ev torkade chiliflakes
1 burk grillade paprikor eller grilla ca 3 röda paprikor själv i ugnen tills de blir svarta och dra sedan bort skalet.
1 dl ajvar relich
1 tetra krossade tomater
ca 1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
salt, peppar
lite honung
1,5 dl dinkelvete

Grovhacka, lök, chili, vitlök och fräs i olja i en gryta. Tillsätt sedan paprikorna, krossade tomater, ajvar relich, vatten, grönsaksbuljong. Låt koka upp. Mixa slätt med mixerstav. Tillsätt dinkelvetet och koka i 15-20 min. Smaka av med salt, peppar ev mer chili samt lite honung. Späd m vatten om det är för tjockt. Servera med fetaostcrème och tortillasnittar.

Fetaostcrème:
200 gr fetost
1-2 dl creme fraiche
persilja
flingsalt

Tortillasnittar
tortillabröd
creme cheese m vitlök och örter
rödlök
riven ost
peppar

Bred creme cheese på ena sidan av alla bröd. Strö över lite finhackad rödlök opch riven ost på hälften och tryck sedan på de övriga som lock. Grilla snabbt på varje sida i en het torr stekpanna. Skär i snittar och servera till soppan.

För att göra min orginal tomatsoppa, uteslut de grillade paprikorna och tillsätt 1 tetra krossade tomater och mindre vatten istället.

Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Grillade paprikor som är så gott. Kan tänka mig att de blir fantastiska som soppa! Jag har en stor burk ajvar relich hemma så detta låter helt perfekt som en lunchsoppa!

Tycker fröken Dill

2010-04-20 @ 09:38:17
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: carro

du måste ju lägga upp bild oxå. annars testar jag inte receptet! ;)

2010-05-19 @ 14:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0