Ratatoullie med bulgur och fetoströra

Det här goda receptet på ratatoullie kommer från kokboken Smaker från Saltåkvarn. När jag bodde närmare åkte jag ofta till Saltåkvarn för att äta lunch eller fika. De gör världens godaste saker på sitt fik, men nu får jag laga själv från deras härliga kokbok.

Ratatoullie med bulgur och fetoströra (lite omgjort från orginalreceptet)
1 zucchini
1 abugine
3 paprikor
3 gula lökar
300 gr champinjoner
3 vitlöksklyftor
tinjan, oregano, basilika ca 2 tsk av varje
salt, peppar
torkade chiliflakes el minst 1 färsk chili
2 burkar krossade tomater
2 grönsaksbujongtärningar

Dela grönsakerna i bitar. Fräs i olja i en stor gryta. Tillsätt kryddor, krossade tomater och grönsaksbuljong. Låt puttra i 10 min, smaka av med mer kryddor, jag gillar när den är ganska het av chili. Servera med hel kokt bulgur och fetoströra.

Fetoströra: blanda ihop 200 g fetost med 2 dl creme fraiche, krydda med flingsalt och peppar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0